Condiţiile care favorizeaza apariţia faptelor de corupţiei în unitățile de învățământ şi semnalele lor externe
Fiind considerata un virus extrem de rezistent al zilelor noastre , coruptia are nevoie de conditii propice pentru a se naste si dezvolta . La modul general , in categoria conditiilor favorizante create sau tolerate de catre manageri/sef, putem sa include urmatoarele:
a) Supraveghere defectuoasa pe linie de serviciu si profesionala;
b) “incadrarea oarba” fata de angajatii cu vechime si fata de angajatii specializati;
c) Slabiciunile si tarele comportamentale ale personalului din domeniile cu risc ridicat de coruptie;
d) Exemplul negative al sefilor in cazul acceptarii unor cadouri sau mici atentii oferite de subordonati;
e) Neluarea masurilor legale/administrative in situatiile de implicare in fapte de coruptie sau incalcarea normelor etice probate, conduce la incurajarea unui astfel de comportament incorrect;
f) Solicitari ale sefilor, privind rezolvarea unor problem personale de catre subordonati.
Conditii favorabile aparitiei actelor de coruptie pot apare in orice situatie , daca exista si stimuli sau factori compatibili cu dezvoltarea lor . Astfel , putem identifica si anumite semnale externe ale aparitiei faptelor de coruptie :
a) standard de viaţă inexplicabil de înalt, stil de viaţă luxos, afişarea mai mult sau mai puţin
ostentativă a unor simboluri menite să reflecte statutul social;
b) contacte personale bătătoare la ochi, între personalul instituţiei şi terţi (de exemplu, invitaţii,
activităţi suplimentare, contracte în calitate de consultanţi sau experţi);
c) rezistenţă inexplicabilă împotriva unei modificări a atribuţiilor sau a unei mutări, mai ales
dacă ea poate fi asociată unei promovări, respectiv unei măriri a salariului;
d) executarea de activităţi suplimentare care nu se regăsesc în fişa postului, fără aprobare şi fără
a informa despre aceasta;
e) apariţia închiderii în sine, modificări bruşte ale comportamentului faţă de colegi şi faţă de
şefi, comportament atipic (existenţa unei situaţii de şantaj sau exercitarea unor presiuni din partea
f) apariţia unor probleme sociale (dependenţa de alcool, de droguri sau de jocuri de noroc etc.);
g) dorinţa de a se impune în orice împrejurare prin invocarea contactelor din sfera serviciului şi
din cea privată;
h) solicitarea unor favoruri din partea terţilor (condiţii speciale la cumpărarea unor bunuri,
acceptarea suportării plăţii consumaţiei în restaurante , invitaţii la manifestări private sau de afaceri.);
i) manifestări de generozitate neobişnuită din partea firmelor, sau patronilor (de exemplu
sponsorizare, crearea unor facilităţi la plata serviciilor sau a bunurilor comercializate de acestea).
În afara acestor semnale , pe care le-am inclus în categoria celor neutre, există atitudini şi comportamente care pot fi clasificate drept caracteristice pentru corupţia în rândul cadrelor didactice şi,de aceea, au fost clasificate ca „semnale de alarmă”.
Comportamentul angajatului din cadrul sistemului de învăţământ trebuie să fie ireproşabil,
pentru că, dacă există cazuri de comportament deviant, imaginea instituţiei va avea de suferit aceasta putand fi acuzata de acte de coruptie Pentru a creşte cu adevărat nivelul integrităţii funcţionarilor din subordinea managerilor școlari, trebuie evitate anumite situastii generatoare de conditii favorabile coruptiei :
a) - nepunerea în aplicare a principiul „mai mulţi ochi”;
b) - orice conducător al unei instituţii îndeplineşte funcţia de model, deci are o obligaţie de
asistenţă faţă de angajaţii săi, astfel lipsa unei conduite, dar şi a atenţiei acestuia joacă un rol important în aparitia corupţiei;
c) – lipsa simtului de raspundere a tuturor cadrelor didactice implicate in actul educativ , ce trebuie sa aiba ca obiectiv comun un serviciu lipsit de corupţie ,mai ales ca şefului ar trebui sa ii revina obligaţia de a-şi prezenta eforturile de combatere a corupţiei şi de a urmări ca toţi subordonaţii să fie conştienţi de acest lucru ;
d - neexistenta unei parti prejudiciate, care să depună plângere, prevenirea depinzand în mod esenţial de capacitatea managerului de a sesiza starea de pericol, de a dispune cele mai potrivite măsuri pentru fiecare caz şi, nu în ultimul rând, de receptivitatea subordonaţilor;
e) – lipsa fundamentarii unor standarde manageriale , care să conducă prin exemple, sprijinindu-i pe cei care au un comportament integru , ezitandu - se astfel în aplicara procedurilor cu privire la comportamentul incorect ;
f) - iconsecventa managerului institutiei de invatamant în aplicarea măsurilor (favoritismele), naluarea în serios a misiunii sale;
g) – lipsa unei informari permanente şi a atentiei la tot ce se întâmplă în structura pe care o conduc (daţi atenţie “bursei zvonurilor”, semnalelor venite atât din interior, cât şi din exterior, de
la comunitate);
h)– inexistaenta unei asistenţe sporite pentru noi si vechii angajaţi,avându-se în vedere pericolele la care se expun.
Este stiut ca fenomenul coruptiei, sub toate aspectele acesteia, nu poate fi eliminat, dar pot fi luate masuri pentru diminuarea lui, cum ar fi:
- Sa dea atentie definirii clare a competentelor si, daca este cazul, limitarilor libertatii de decizie;
- Sa discute limitele delegarii competentelor si limitele libertatii de apreciere privind modalitatile de indeplinire a atributiilor profesionale;
- Sa puna in aplicare princiupiul avizarii de legitimitate asupra tuturor documentelor create;
- Sa formeze echipe, respective grupuri de lucru pentru rezolvarea situatiilor delicate si care ar putea constitui amenintari la adresa integritatii subordonatilor;
- Sa verifice daca se impune insotirea subordonatilor de catre alti salariati cu ocazia controalelor, cercetarilor la fata locului etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu