SITUATIILE DE CRIZA EDUCATIONALA IN CLASA DE ELEVI
Criza educationala reprezinta un eveniment sau un complex de evenimente neasteptate dar si neplanificate, generatoare
de periculozitate pentru climatul, sanatatea ori siguranta clasei respective si
a membrilor acesteia. Caracteristicile unei situati de criza
Caracteristici
:
-beneficiaza de o izbucnire
instantanee, declansansu-se fara avertizare;
-debuteaza de obicei prin afectarea
sistemului informational: viciaza mesajele, ingreuneaza comunicarea prin
obstaculare permanenta, prin destructurarea canalelor, urmarind instaurarea
starii de confuzie;
-faciliteaza instalarea climatului de
insecuritate,
-genereaza stari de panica prin
eliminarea reperelor de orientare valorica;
In planul strategic abordarea manageriala a crizei
evidentiaza, ineditul starilor declansate, faptul ca nu poate fi asemanata cu
vreun element stabil din starea de normalitate si impresia de insolvabilitate.
Aceasta poate ca imposibilitate a
identificarii vreunei solutii de interventie eficienta pe termen scurt.
Se
pare insa ca elementele cu gradul cel mai mare de nocivitate le reprezinta
"traumatismele" psihice si organizationale crizele paralizand si
uneori chiar stopand activitatile curente, destructurand echilibrul
organizatiei scolare atat in interior,
prin confuzia si insecuritatea create, dar si in exterior, prin discreditarea
imaginii colectivului si a cadrului didactic respectiv.
Atitudini favorizante aparitiei si evolutiei
fenomenelor de criza educationala
In
cautarea identificarii multitudinii de atitudini favorizante aparitiei si
evolutiei fenomenelor discutate, au mai fost identificate urmatoarele: interventii
tardive lipsite de promtitudine si rapiditate;
reactii
singulare, incoerente si absenta unor strategii pe termen lung;
absenta
fermitatii si a inconsecventei prin neasumarea responsabilitatii interventiilor;
reprezentarea
eronata a situatiei care genereaza sentimentul incompetentei si al neincrederii
in sine;
teama
de represalii din partea superiorilor ierarhici in cazul interventiilor
personale si declansarea unei stari de asteptare pentru oferta unui portofoliu
de solutii din partea acestora.
Incercand
o identificare a principalelor tipuri de crize, Ghinea Viorica ("Gestiunea
crizelor, o provocare pentru managementul educatiei", lucrare prezentata la Sesiunea de comunicari
stiintifice, 1996 BCP), alcatuieste urmatoarea
tipologie:
a.dupa
gradul de dezvoltare in timp
-instantanee
(apar brusc, fara putinta anticiparii prin predictii
-intermitente
(dispar in urma masurilor de interventie insa reapar dupa o anumita perioada de
timp);
b.dupa
gradul de relevanta:
-critice
(pot conduce la destructurarea organizatiei in care au aparut;
-majore
(prezinta efecte importante fara insa a impiedica redresarea organizationala);
c.dupa
numarul subiectilor implicati:
-crize
individuale
-crize
de grup
-crize
colective, globale.
interventii
tardive lipsite de promtitudine si rapiditate;
reactii
singulare, incoerente si absenta unor strategii pe termen lung;
absenta
fermitatii si a inconsecventei prin neasumarea responsabilitatii interventiilor;
reprezentarea
eronata a situatiei care genereaza sentimentul incompetentei si al neincrederii
in sine;
teama
de represalii din partea superiorilor ierarhici in cazul interventiilor
personale si declansarea unei stari de asteptare pentru oferta unui portofoliu
de solutii din partea acestora.
Incercand
o identificare a principalelor tipuri de crize, Ghinea Viorica ("Gestiunea
crizelor, o provocare pentru managementul educatiei", lucrare prezentata la Sesiunea de comunicari
stiintifice, 1996 BCP), alcatuieste urmatoarea
tipologie:
a.dupa
gradul de dezvoltare in timp
-instantanee
(apar brusc, fara putinta anticiparii prin predictii
-intermitente
(dispar in urma masurilor de interventie insa reapar dupa o anumita perioada de
timp);
b.dupa
gradul de relevanta:
-critice
(pot conduce la destructurarea organizatiei in care au aparut;
-majore
(prezinta efecte importante fara insa a impiedica redresarea organizationala);
c.dupa
numarul subiectilor implicati:
-crize
individuale
-crize
de grup
-crize
colective, globale.
Identificarea si cunoasterea situatiilor de
criza:
este
potrivit pentru debutul analizei sa particularizam situatiile de criza la nivelul spatiului
scolar. Ce fenomene scolare in interiorul clasei de elevi pot constitui
adevarate crize: conflicte si situatii relationale greu controlabile intre:
·
elevi: certuri injurioase, batai soldate cu traume fizice
si psihice (ranirea elevilor) care au implicat mai multi elevi ai clasei si au
condus la divizarea grupului; prezenta si infiltrarea unor grupari delicvente, implicarea mai
multor elevi ai clasei in asemenea actiuni: furturi, consum de droguri, abuzuri
sexuale, tentative de sinucidere, omor;
·
profesori-parinti: conflicte care pot impieta
incomensurabil coeziunea organizatiei clasei si a echilibrului atitudinal al
cadrului didactic; denigrari; mituiri;
·
inter-clase: prin exacerbarea starilor de emulatie in
diverse imprejurari, prin conflicte deschise intre membri marcanti ai celor
doua colective, toate insa cu proiectii ample in planul relatiilor ori a
stabilitatii organizatiei clasei si identificabile prin scaderea eficientei
activitatilor educationale.
Am
incercat sa identificam numai cateva din posibilele situatii de criza
intervenite in derularea activitatilor scolare zilnice. Dar pentru ca am spus
ca unei crize ii este propriu atipismul pare dificil de creionat si de
anticipat
Etiologia situatiei de criza:
generata
de derularea in forme de configuratia acesteia manifestare atipice, necesitatea
cunoasterii profunde a situatiei dar si a cauzelor acesteia constituie o a doua
etapa in procesele de gestionare a crizelor scolare. Identificarea cauzalitatii
trebuie sa constituie un debut necesar al operatiilor de analiza. Trebuie sa
recunoastem ca initiativa anterioara nu este un demers prea simplu,
desfasurarea sa fiind marcata de strategiile si de sursele informationale, de
cantitatea si relevanta informatiilor, dar si de capacitatile manageriale ale
cadrului didactic. Cauzele e bine sa fie explorate multicriterial iar
investigatia in ansamblu sa nu capete aspectul unei anchete politienesti. Rolul
cadrului didactic nu este de a culpabiliza, de a blama, de a stigmatiza
persoanele si faptele ci de a accentua ideea de cooperare in rezolvarea crizei.
E bine sa fie accentuate elementele cu valoare de liant, ceea ce uneste si
elementele stabile, ceea ce echilibreaza.
Decizia
intrucat
situatiile de criza am spus ca solicita un mare grad de operativitate, orice
minut pierdut in fazele incipiente se poate converti in zile de cautari si de
eforturi mai tarziu. De aceea perioadele de criza, evenimente cu caracter
atipic, solicita cadrului didactic nu numai promtitudine si rapiditate (ambele
circumscrise eficientei) ci si variante rezolutive, de multe ori nestructurate,
nonstandard, in raport de analiza si diagnoza initiala. Numarul alternativelor
pentru decizie e bine sa fie multiplicat, durata luarii deciziei foarte
scurta si neinsotita de ezitari. La fel
de daunatoare sunt si inconsencventele,
marcate prin reveniri.
Din
punct de vedere managerial, decizia
este un proces de alegere in mod deliberat a unei linii de actiune pentru a
ajunge la un anumit rezultat, obiectiv. Ea reprezinta selectarea unui anumit curs al actiunii dintr-un numar de alternative,
hotarand astfel declansarea anumitor actiuni care conduc la realizarea
obiectivelor stabilite. Din perspectiva personala, deciziile sunt o
expresie a asumarii responsabilitatii managerilor si de suportare a
consecintelor datorate optiunilor initiale facute.
O
definitie operationala a deciziei, data de profesorul Ioan Jinga in Jinga,Ioan,
"Conducerea invatamantului",
EDP, Bucuresti, 1993 o prezinta ca "activitate
constienta de alegere a unei modalitati de actiune, din mai multe alternative
posibile, in vederea realizarii obiectivelor propuse". La nivelul
invatamantului, decizia are un caracter mai complex decat in alte domenii,
deoarece procesul condus vizeaza omul in formare.
Clasificarea deciziilor
poate
fi realizata dupa unele criterii astfel:
- dupa gradul de cunoastere a efectelor:
a -decizii de rutina:
luate in baza unor
algoritmi cunoscuti;
exista cateva principii
pedagogice ale luarii unei decizii;
poate fi inregistrata,
chiar si in aceste conditii o infuzie de originalitate;
b-. decizii creatoare:
decizii fara suport
existent;
implica incertitudinea
La
acest ultim nivel al incertitudinii implicate de actul decizional, profesorul
Catalin Zamfir, arata ca
- dupa gradul
de incertitudine implicat, deciziile sunt:
certe;
incerte;
in stare de risc;
Totodata,
dupa opinia aceluiasi specialist, incertitudinea decizionala vizeaza definirea notiunii de
risc, stabilirea locului si timpului aparitiei si exprimarea sa numerica,
matematica. Geneza riscurilor in invatamant este mult mai mare decat in oricare
alt domeniu, majoritatea deciziilor din sala de clasa fiind luate in atari
conditii specifice. Diminuarea riscului trebuie sa reprezinte un deziderat al
oricarui manager (cadru didactic) in clasa, iar decizia ar trebui luata intr-o
confortabila "stare de certitudine".
- dupa campul de actiune, nivel ierarhic
implicat:
a.
Decizii strategice:
afecteaza cel mai profund
viata institutionala a scolii (decizii de
politica scolara);
b.
Tactice:
deciziile care privesc
actul educational din clasa si care vor constitui preocuparea de studiu in
acest subcapitol.
Adoptarea deciziei si masurile de aplicare
Decizia,
la nivel personal sau la nivel de grup, este chemata sa raspunda la
intrebarile: ce obiectiv (claritatea scopului) si cu ce resurse (resursele
disponibile), si sa compare astfel, avantajele si dezavantajele alternativelor
- variante.
Variantele
cele mai performante sunt cele care pot oferi cele mai bune rezultate, intr-un
termen foarte scurt si cu cheltuielile de resurse materiale si financiare
minime. La acest nivel, calitatile celui care decide, experientele, intentiile,
cunostintele sale sunt determinante.
Mihaela
Vlasceanu (ibidem) propune cateva variante de strategii coparticipative:
negocierea colectiva, sisteme legale de participare, sistemele consultative.
Cele mai eficiente forme de adoptare a deciziei sunt prin cooptarea elevilor in
activitatea de selectie a alternativelor, contribuind astfel la educatia pentru
paeticipare si la dezvoltarea unei culturi participative in planul
personalitatii elevilor
Aplicarea deciziei si urmarirea
indeplinirii:
O
decizie oricat de buna ar fi nu poate sa conduca de la sine, prin ea insasi la
atingerea obiectivelor propuse, fiind necesara o succesiune de activitati
organizatorice si motivationale.
Aplicarea
vizeaza: comunicarea deciziei; explicarea si motivarea ei in fata elevilor;
organizarea actiunii practice; controlul indeplinirii deciziei; reglarea
optimala a actiunii; adoptarea unor decizii de corectie a deciziei initiale; evaluarea
rezultatelor finale.
In
urma trecerii in revista a pasilor anterior analizati, se poate constata rolul
deosebit al personalitatii cadrului didactic, care in calitate de manager
scolar trebuie sa dea dovada de un tact, de o responsabilitate si de o
pricepere maxime.
Vroom stabileste trei atribute vitale
ale deciziei:
a.
Nivelul de calitate: are in vedere, dupa opinia specialistului anterior, nuanta
autoritatista sau centralista a deciziei, fundamentata pe informatia relevanta
si cu consultarea personalului;
b.
Acceptarea si aproprierea de catre personal a deciziei: impune adeziunea
intregului colectiv la decizie; Alegerea deciziei care ia cel mai putin timp.
Program de
interventie
inainte
de a trece la masurile imediate de solutionare e necesar sa se alcatuiasca un
set de operatii planificate in functie de parametrii de definitie ai crizei.
Chiar daca decizia preliminara a fost luata deja (accentuand valoarea imediata
a deciziilor preliminare) ca tip de interventie imediata foarte necesara, pentru
perspectivele pe termen lung trebuie sa fie trasate liniile de evolutie si
alternativele pentru deciziile secundare. Aspectele operative ale
interventiilor vor fi imbinate cu cele care tin de redresarea si ameliorarea
situatiei pe termen mediu si lung. Pe cat este posibil ar fi bine daca ar
exista si o esalonare in timp a urmatorilor pasi, marcati de evidentul caracter
probabilist al acestora.
Aplicarea
masurilor
e
bine sa alinieze strategic interventiile prin ajustarea lor permanenta la
situatie, la oameni, la caracteristicile momentului ales. Orientarea catre
scopul comun, eliminarea ostilitatii si a suspiciunilor, precum si situarea
tuturor celor implicati in ipostaza de participanti activi la procesul de
solutionare a crizei, trebuie sa constituie constante ale actiunilor cadrului
didactic.
Controlul
trebuie
sa insoteasca orice demers actional. Importanta acestuia consta in grija pentru
localizarea cat mai fidela a fenomenului, evitarea si prevenirea altor efecte
ale crizei sau chiar micro-crize paralele. De asemenea, diversitatea
procedurilor folosite, multe dintre ele fara o pretestare anterioara, solicita
o ajustare permanenta a lor din mers fara stagnari si pauze. Cursivitatea
interventiilor, gradul de omogenitate si coerenta sunt verificate si optimizate
prin intermediul controlului.
Evaluarea:
are
in vedere masurarea si aprecierea starii finale a clasei in urma incheierii
demersurilor rezolutive. E bine sa fie configurate seturi de indicatori
relevanti pentru a evita distorsiunile in apreciere si pentru certificarea
nivelului final. O intrebare se ridica insa aici:
Nivelurile
de constiinta ale indivizilor fiind foarte diferite iar efectele cu care criza
s-a soldat nefiind prea usor de creionat, nici starea finala (cum la fel de
greu se creioneaza si cea initiala) nu este simplu de evaluat.
Un
obiectiv esential al etapei evaluative il constituie concluziile inferate in
urma impactului cu starea de criza si angajarea tuturor celor implicati in
actiuni de cunoastere si de prevenire a viitoarelor situatii de acest gen.
Semnificatia acordata evenimentului critic trebuie sa constituie un fundament
temeinic de invatare. Un cadru didactic bun, cu experienta dar si cu calitati
manageriale evidente va putea sa exploateze intreaga desfasurare a evenimentelor
in favoarea dezvoltarii ulterioare a organizatiei, a eficientizarii
demersurilor sale personale dar si pentru sporirea productivitatii clasei. O
criza poate sa fie asadar formativa pentru ca, dupa cum s-a putut observa, ea
indeplineste si o serie de functiuni ameliorative, dependente de competentele
manageriale.
STRATEGII DE INTERVENTIE IN SITUATIILE DE CRIZA
EDUCATIONALA IN CLASA
DE ELEVI
Incercand sa deslusim caile si modalitatile
optime de interventie in situatii de criza in general si in situatii de criza
educationala in special, ne-am oprit asupra unor propuneri venite din partea
domnului Daniel Gheorghe Luchian, in lucrarea “Managementul in perioade de
criza”, in ceea ce priveste pasii pe care ar trebui sa-I parcurga managerul
(cadrul didactic) in gestionarea si organizarea interventiilor in cazul unor
situatii de criza:
„Primo
Tempo”
scapa de urgente,
dar:
nu
neglija consecintele negative pe termen lung;
nu
abandona atingerea obiectivelor importante dar mai putin urgente;
nu
incalca si nu ignora restrictiile stabilite anterior;
nu
actiona sub stres, dupa inspiratia de moment;
ordoneaza-ti ideile, dar:
nu
neglija cauzele reale ale problemelor aparute in schimbul efectelor;
nu
actiona prin supra-reactie;
evita
amalgamul de probleme, dorinte, minuni si lozinci din minte ta;
nu deveni gorila:
rautatea
oamenilor se accentueaza in situatii de criza;
“chiar
daca fierbi pe dinauntru, stapanestete in interior”;
neuronii
nu ii poti recupera indiferent ce ai face
decompresarea:
nu
te pierde in nimicuri;
subalternii
te aproba pe fata pentru actiunile minore de succes dar te critica pe la spate
(ca nu esti un bun manager pierzandu-ti timpul cu nimicuri);
tine
la distanta subalaternii care sunt mereu de acord cu tine;
apropiete
de subalternii care te critica pe fata;
renunta la telefoane:
9 din
10 apeluri sunt neimportante;
scapa de “hotii de timp”:
paradoxul
timpului: ai la dispozitie doar timpul de care dispui;
anticipeaza raul:
regula entropiei: orice actiune sau eveniment are tendinta
naturala de a evolua in sensul descresterii eficientei, cu toate ca efortul si
cheltuielile cresc constant;
nu lasa actiunile riscante
sa se desfasoare de la sine;
pregateste decizii
anticipate, secundare pentru cazurile defavorabile;
nu te lasa luat prin
surprindere de cazurile negative care pot aparea;
desi in interior, intr-o
asemenea situatie, esti pesimist, trebuie sa arati in permanenta o figura de om
multumit si optimist fata de toti;
planificarea:
“lipsa unei planificari in
lupta este mai grava decat razboiul insusi” (De Gaule);
orice ora petrecuta pentru
planificarea actiunilor tale viitoare iti va economisi 4 ore de executie a
actiunilor in derularea lor;
pune-te pe locul doi:
cu toate criza manageriala
actuala si viitoare, managerii romani sunt campioni mondiali in abilitatea de
a-si atinge obiectivele personale: primul loc este persoana mea, pe locul doi
este persoana mea, pe locul trei este persoana mea, pe ultimul loc este
sistemul pe care il conduc, de la cresa pana la minister;
atenueaza reculurile:
in perioada de criza
fixeaza-ti mereu trei obiective principale deoarece orice obiectiv principal
iti genereaza minimum doua obiective derivate;
atenueaza la maximum
contradictiile dintre obiectivele derivate;
ia “decizii bomba”:
pentru atingerea fiecarui
obiectiv principal trenuie sa proiectezi un set de decizii dure, care aplicate,
devin restrictii reale;
fixeaza prioritati:
aplica regula expansiunii
americane; go step by step;
prioritatile se stabilesc
in functie de patru factori: castigul financiar, durata de timp, calitatea
produselor si a serviciilor, cererea reala a populatiei tinta;
anticipeaza intarzierile:
“orice actiune iti ia de
doua ori mai mult timp decat ai calculat initial” (Murphy);
solutia mediocra este
simpla, solutia inteligenta este mai complexa;
nu da vina pe vecini:
este foarte greu sa
determini precis cauzele problemelor deoarece ele sunt mascate si sunt
imbracate intr-o haina a imposibilului;
fereste-te de managerii care scot total
cauzele in afara sistemului pe care il conduc;
respecta regula lui 3:
nu ai voie sa mizezi totul
pe o singura alternativa, stabileste-ti cel putin trei asemenea solutii
decizionale;
fii decis:
cu partenerii nu ai voie sa
fii nehotarat sau oscilant, deoarece creezi un efect de bumerang si ei vor fi
nehotarati cu tine;
mai bine sa lucrezi o
scurta perioada de timp in pierdere decat sa iti pierzi renumele;
nu amana decizia:
amanarea genereaza si
mentine stresul in comportarea subalternilor si pierderea eficientei deciziei;
trebuie sa actionezi dur si
in forta;
orice amanare lucreaza in
defavoarea ta;
renunta la “sefuleti”:
elimina sau minimalizeaza
pe cat posibil numarul adjunctilor deoarece pentru a-si da importanta produc
doar incurcaturi;
incarca-ti subalternii:
deleaga autoritatea
executantilor si ei devin eficienti deoarece: decid pentru ei insisi ce lucrari
sa faca, executa corect lucrarile alese, controleaza rezultatele obtinute,
raspund pentru lucrarile executate, sunt platiti dupa calitatea muncii lor;
formeaza echipe:
obliga subalternii sa
lucreze in echipa, activitatea va fi mai eficienta si mai bine organizata;
fiecare membru al echipei este expert intr-un
domeniu bine definit;
controleaza corect:
in perioada de criza
trenuie sa iti testezi executantii, sa le determini competenta reala:
explica-le standardele de atins, da-le mana libera, controleaza-I periodic,
compara rezultatele cu standardele, explica-le cand si unde au gresit;
personalul trebuie: incarcat la maximum, sa le
fie fixate obiective, sa le dam mana libera, sa le dam sarcini precise, sa le
dam termene stranse, sa fie controlati
eficient, sa le fie corectate abaterile;
„Secondo
tempo”
fa-ti feedback-ul:
daca lasi lucrurile sa
evolueze de la sine, ele se vor degrada continuu;
compara ceea ce ti-ai
propus cu tot ceea ce ai realizat si calculeaza abaterile;
pentru a nu te enerva si a
nu te imbolnavi esti tentat sa renunti la control, fapt care poate minimaliza
eficienta activitatii;
condu prin exceptie:
deviza managementului prin
exceptie este “nu trebuie sa stii istorie”;
subordonatii trebuie sa iti
dea informatii de exceptie;
micsoreaza pauzele:
de obicei inactivitatea
este ridicata la nivel de activitate;
subalternii trebuie
obligati sa alcatuiasca un raport asupra activitatii zilnice;
in perioade de criza
activitatile trebuie sa se desfasoare continuu fara intreruperi;
relaxeaza-te :
nimeni nu te menajeaza in
perioadele de criza;
trebuiesc planificate
anumite perioade de liniste in timpul activitatii manageriale: si acestea fac
parte din proiectarea initiala;
respecta masa:
“Tot ce e bun pe lumea asta e ilegal, imoral
sau … ingrasa”
(Murphy)
mentine transparenta:
de frica sa nu pierzi
hartiile , le pui la adapost; este o mare greseala;
regula calvarului: daca ai
nevoie de o hartie nu o gasesti. Cand nu mai ai nevoie de ea, apare brusc;
organizeaza activitatea de
secretariat;
renunta la ciorne:
trebuie sa fii constient ca
toate hartiile ajung, in final si fara exceptie, la renumitul cos de gunoi;
trebuie sa ai in permanenta
taria de a te rupe de trecut, pastrand numai documentele importante;
nu iti mari stressul:
nu iti incarca locul de munca cu documente si
accesorii inutile;
cere scheme:
o
schema inlocuieste 1000 de cuvinte si te face sa te simti mai bine;
schemele consuma de zece
ori mai putin timp si iti dau posibilitatea sa decizi mai repede si mai
eficient;
lupta cu birocratia:
schimba mereu & orice:
tot ceea ce este prezent
este perimat;
aducand schimbari permanente
in sistemul pe care il conduci, te vei mentine pe linia de plutire a
eficientei;
fii american:
lucreaza mereu dupa un
plan;
lucreaza step by step: “un
tun il dai o data in viata; al doilea tun este o plasa”
imparte in sferturi:
imparte-ti programul zilnic
in diviziuni de cate 15 minute; fragmenteaza-ti programul tau zilnic in 10
minute si vei realiza mai multe actiuni in acelasi interval de timp;
fii flexibil:
durata fiecarei actiuni
trebuie sa contina cate o rezerva;
aplica legea Pareto:
in organizarea tuturor
resurselor umane si materiale, cu o parte mica de efort (20%) vei produce o
parte mare de rezultate (80%);
probabilitatea de rezolvare
a problemelor din intamplare creste direct proportional cu marimea si efortul
depus pentru rezolvarea lor;
focuseaza-te:
evita sa te concentrezi
gresit; evita sa pierzi timpul; evita sa faci efort
Cadrele didactice , ca gestionari ai
situatiilor de criza educationala in clasa de elevi ce sunt supuse unor conditii de flexibilitate si
de relativitate evidentele precum si elementele prezentate pana acum , pot deveni conditii
favorizante ale succesului in gestionarea situatiilor de criza educationala .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu