CURRICULUM INTEGRATAT
CADRU TEORETIC- DELIMITARI CONCEPTUALE
Integrarea ȋnseamnă organizarea, punerea ȋn relaţie
a disciplinelor şcolare, cu scopul de a evita izolarea lor tradiţională;
crearea de conexiuni semnificative ȋntre teme sau competenţe care sunt de
regulă formate disparat, ȋn interiorul diferitelor discipline. Aceste teme sau
competenţe au o puternică legătură cu viaţa cotidiană a elevilor şi ȋşi propun
direct sau indirect , să contribuie la formarea unor valori şi atitudini.
Învăţarea integrată a conţinutului reprezină o metodă de
învăţare orientată către transmiterea de instructiuni. Scopul este reprezentat
de o abordare educaţională care cuprinde o gamă de diverse metodologii.
înţelegem ,,educaţia organizată astfel incât să
traverseze barierele obiectelor de studiu, aducând împreună aspecte ale curriculumului în a
sociaţii semnificatie, care să se centreze pe ariile mai largi de studiu.
Predarea şi învăţarea sunt văzute dintr-o perspectivă holistă, reflectând lumea
reală, care este interactivă.” (Shoemaker, B. ,(1989), Integrative
Education: A Curriculum for the Twenty-First Century, )
In practica educaţională, recomandarea abordării
integrate a curriculumului este considerată o provocare asumată atât la nivelul documentelor
curriculare, cât şi la nivelul micropedagogic al practicii zilnice. Documentele
curriculare care organizează activitatea educaţională asigură un cadru normativ
care susţine abordarea integrată a curriculumului.
Structura flexibilă
a conţinuturilor oferă cadrelor didactice oportunitatea de decizie cu
privire la conţinuturile pe care să le ofere copiilor şi la metodele utilizate
pentru transmiterea acestor conţinuturi.Integrarea curriculară este o
modalitate inovatoare de proiectare a curriculumului,care presupune sintetizarea şi organizarea didactică a conţinuturilor din
domenii diferite ale cunoaşterii, astfel încât să asigure achiziţia
de către copii a unei imagini coerente şi unitare despre lumea reală.
Integrarea
curriculară porneşte de la un set de idei fundamentale:
- fiecare elev este o fiinţă unitară şi complexă, care
trebuie privită ca un întreg aflat în dezvoltare continuă;
- educaţia trebuie să ofere răspunsuri adecvate nevoilor
elevilor;
- demersul educaţional trebuie să îşi asume, ca principiu
cheie, centrarea pe elev, pe dezvoltarea sa personală, profesională,
socială , în acord cu potenţialul său;
- pregătirea elevilor trebuie să se realizeze în cadrul
unor experienţe de învăţare multiple şi
variate;
- experienţele de învăţare, centrate pe valorificarea şi
dezvoltarea potenţialului individului,
trebuie să determine participarea activă a acestuia la
propria formare;
- for marea elevilor trebuie realizată în cadrul unor
activităţi bazate pe lucrul în echipe sau
grupuri, la nivelul cărora se menţine permanent deschiderea
către cunoaştere, comunicare
deschisă, atenţie pentru intercunoaştere şi climatul de
colaborare;
- construirea unui curriculum integrat este un proces care
implică inovaţia şi creativitatea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu